20110716

Arsenal ke Malaysia? Confius lah

Assalamualaikum semua.

Sekarang ni dekat Malaysia tengah dilanda musim bola sepak. Kelab bola sepak Arsenal (my favorite), Liverpool & Chelsea datang dari awal minggu ni. Sememangnya aku memang tak berkesempatan nak 'ziarah' pemain-main yang disanjung dunia ni. Maybe senang cerita malas nak gerak ke tempat yang crowded sangat. But still, jealous jugak tak dapat pergi bila tengok orang stok post gambar-gambar dekat FB. *Aku tengok jugak offical website Arsenal.

Dalam sedang ramai sibuk tengah sokong kelab bola sepak diorang *kononnya, aku nak respon sikit pasal komen yang coach Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal keluarkan hari ni dalam surat khabar sini. Dia menyeru rakyat Malaysia sendiri menyokong team Harimau Malaya. Patriotik sungguh. Mana tak nya, yelah, bila rakyat Malaysia beriya-iya sokong Arsenal hari tu Dato' K. Rajagobal pun agaknya naik angin mana pergi peminat-peminat yang dok sokong selama ini. So, Harimau Malaya pun down lah bila nampak almost all the crowd pakai baju merah which belong to Arsenal fans lah kan. Lagi gemuruh+cuak+kecut nak lawan dengan The Gunners. Tak ada semangat kebangsaan lansung mereka mereka yang datang ni. Aku faham diorang ni punya kebebasan untuk sokong team yang diorang minat beriya-iya *kononnya lagi. Beli pun tiket berpuluh-puluh, beratus-ratus hinggit, takkan datang nak sokong team tempatan yang dianggap kureeengggg. Kesian aku tengok team Harimau Malaya yang jugak beriya-iya nak jaringkan goal even diorang ni bertubuh kecik compare dengan The Gunners ni. Lagi kesian aku tengok... Ni lagi parah bila Perdana Menteri sendiri yang bagi percuma tiket-tiket Liverpool dekat radio baru-baru ni. Haishh, nampak sangat... Lagi lagi kesian aku tengok muka sedih Safee Sali, Khairul Fahmi, Idlan Talaha, Safiq Rahim.. *Bayangkan muka sedih diorang bila kalah 0-4. Tak tidur malam.

So, petang ni match Malaysia versus Liverpool FC pulak. Aku nak bagi sikit cadangan dekat depa depa yang akan datang stadium malam ni. Ini ada cadangan kalau nak kelihatan lebih patriotik, even dalam hati memang nak sokong Liverpool FC malam nanti. First, pakailah jersi favorite team korang tapi, bawak & kibarlah Jalur Gemilang. Jalur Gemilang tu tanda semangat patriotik yang dah lama korang semai dari tadika lagi. Lagi pun, merdeka dah nak dekat, apa salahnya kan? Second suggestion pulak, kalau betul nak tunjukkan semangat patriotik korang, cat muka korang gambar Jalur Gemilang. Tapi, depend lah kalau still nak pakai jersi Liverpool. Third suggestion pulak, bawak banner ' I Love You Malaysia!' even korang duduk dalam crowd yang sokong Liverpool. Mana tau dapat masuk surat khabar esok sebab paling outstanding. haha... Harap masa match dengan Chelsea nanti buatlah benda yang sama.


Buat macam abang dan kakak ni tau. Kau hado?


Okaylah, malas nak komen banyak lagi pasal ni. Lu fikirlah sendiri. Kalau betul sayang Malaysia, sokonglah Harimau Malaya. Kalau bukan kita, siapa lagi dek non? Tepuk dada tanya selera.


Segala yang buruk datang dari penulis belog ini sendiri. Today I don't feel like doing anything... hu hu hu
Sekian, wasalam : )


p/s: kalau aku pergi stadium pun aku confius nak support team mana. ngehh
pic source: berita harian

No comments:

Post a Comment